Marsjański łazik w Poznańskich szkołach

Udostępnij

W 1997 roku na powierzchni Marsa, planety oddalonej od nas o 400 milionów kilometrów wylądował łazik Pathfinder. Ze względu na odległość, NASA nie mogła kontrolować go zdalnie. Musiała wysyłać pełne komunikaty z zadaniami i pozwolić robotowi działać autonomicznie, co znaczyło, że robot musi samodzielnie wybierać, które zadania są najważniejsze. 

Gdy łazik sprawdził wszystkie systemy, podekscytowani operatorzy czym prędzej wysłali mu listę 14 zadań do wykonania. Żaden z nich jednak nie spodziewał się, że robot zamiast je wykonać zacznie bawić się swoimi chwytakami. 

Dlaczego tak się stało?

Cóż, jego algorytmy nie były gotowe na taką liczbę zadań i się przepełniły. Robot zaczął prokrastynować. Zaczynał zadanie a potem uznał, że inne jest ważniejsze i tak w kółko. Wpadł w pętlę czegoś co dzisiaj nazwalibyśmy niezdecydowaniem. 

Historia z łazikiem przypomina mi wybór mojej szkoły średniej…

Ja tak samo jak robot nie potrafiłem wybrać co jest dla mnie ważne. Czy są to wyniki z matur, czy lokalizacja, czy też atmosfera. Nie potrafiłem wybrać, ponieważ opcji było za dużo. Ba! Było ich więcej niż za dużo. Było ich dokładnie 103, tyle jest szkół ponadpodstawowych w Poznaniu. Gdy rozmawiałem o tym ze znajomymi, okazało się że mają te same problemy a często przy wyborze szkoły brali pod uwagę inne kryteria, o których informacji nie dało się nigdzie znaleźć. 

Dlatego po 4 latach (ponieważ również bywaliśmy leniwi jak ten robot) powstało Świadomie Wybieram. Pierwsza w Polsce dopasowywarka szkół średnich. 

Możecie zapytać czym jest dopasowywarka i dlaczego ma to znaczenie?

Aby to zrozumieć musimy zacząć od wyszukiwarki. 

Pewnie wiele z Was spotkało w internecie wiele różnych portali (miejskich, rządowych itp) zawierających listy szkół – to przykłady wyszukiwarek. Tu szkołę użytkownik musi samodzielnie wyszukać. Jest tu jednak jeden poważny problem: pod uwagę brane są tylko sztywne wyniki i kryteria przez co można pominąć nieoczywiste wybory które mogły być przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.

Zadaliśmy sobie pytanie. Czy można to zrobić inaczej? 

Korzystając ze strategii błękitnego oceanu stworzyliśmy nową jakość: wybór szkoły całkowicie indywidualny uwzględniający od zawsze pomijane cechy takie jak przyjemność z nauki i atmosfera panująca w szkole. Udostępniamy to w formie darmowego portalu SwiadomieWybieram.pl gdzie wszystko co trzeba zrobić to ustawić trzy suwaki…

Taki system wyboru pozwala stworzyć indywidualny, nie narzucony z góry ranking szkół dopasowanych do preferencji użytkownika.

W tle działa model matematyczny konsultowany z doktorem statystyki, który dostarczył nam praktycznej wiedzy na temat takich zagadnień jak: weryfikacja hipotez statystycznych, skalowanie w wielu wymiarach, czy słynny Test t-studenta. 

Tworząc ideę Świadomie Wybieram przeprowadziłem badanie focusowe na grupie 20 uczniów szkoły podstawowej. Najbardziej w ich odpowiedziach zdziwiło mnie jak często wymieniali, że ważne dla nich w wyborze szkoły są wyposażenie klasy, miejsce do odpoczynku czy szafki. Niektórzy mówili, że jak w szkole nie będzie Internetu to nawet nie wezmą jej pod uwagę.

To pozwoliło mi spojrzeć na szkoły w nieco inny sposób.

Gdzie szkoła powinna zostać przedstawiana od wewnątrz taką jaką jest naprawdę, a nie od zewnątrz taką na jaką się wydaje. 

Ten sposób myślenia przekuliśmy w Profile szkół na naszej stronie.

Dla każdej wyliczamy: Ile procent uczniów odpoczywa na przerwach, Jak nowocześnie prowadzone są zajęcia i Na ile poleciliby swoją szkołę. Pokazujemy także udogodnienia jak: Dostęp do ksero, Miejsce do odpoczynku, Przystanek MPK w pobliżu, Internet dostępny dla uczniów i wiele więcej. 

Dane te zebraliśmy z ponad 1000 ankiet wypełnionych przez uczniów z 50 szkół ponadpodstawowych.

To pozwoliło nadać 34 szkołom plakietkę “szkoła sprawdzona” mając w ten sposób zweryfikowane przez uczniów cechy.

Reasumując, projekt Świadomie Wybieram jest tworzony przez uczniów dla uczniów. Wywija na drugą stronę sposób doboru szkoły i przedstawia informacje niedostępne dla przeciętnego ucznia. Sprawia że jako zespół czujemy się dumni z naszej pracy i nie możemy doczekać się dalszego rozwoju. Dlatego już w tym momencie rozprowadzamy nasze ankiety na Warszawę, Kraków i Wrocław.

 

Naukowcom z NASA udało się jednak uratować łazika Pathfinder. Wystarczyło tylko zrestartować algorytmy, zmienić opisy i indywidualnie dopasować listę zadań robota do celu misji aby ta zakończyła się sukcesem. 

Oceń swoją szkołę!

Jesteś uczniem liceum, technikum lub szkoły branżowej? Pomóż ósmoklasistom dobrze wybrać. Oceń swoją szkołę wypełniając ankietę.