Jeżeli interesuje Cię jak my to wszystko obliczamy jesteś w dobrym miejscu. Udostępniamy opis modelu obliczeń oraz analizy ankiet pozwalający zainteresowanym poznać od strony technicznej skąd biorą się określone wartości dotyczące np takich cech jak atmosfera w szkole, przyjemność z nauki czy też wskaźnik dopasowania.
Końcowy model obliczeń oparty jest o nasze analizy, testy, weryfikacje hipotez statystycznych, konsultacje z ekspertami od statystyki z tytułami naukowymi z tej gałęzi matematyki oraz analizę danych z setek ankiet plus indywidualnych wywiadów z uczniami. 20 stycznia 2023, po 3 miesiącach prac udostępniliśmy ten model w portalu.
Jak obliczamy wskaźniki cech 'miękkich’
Jak obliczamy wskaźnik: Atmosfera
Czy można matematycznie pokazać wskaźnik atmosfery jaka panuje w szkole? Naszym zdaniem tak. Uwzględniamy tutaj odpowiedzi z ankiet wypełniane przez uczniów danej szkoły. Nikt nie zna szkoły lepiej niż młodzież z niej korzystająca – czyli uczniowie!
Do badań atmosfery używamy następujących pytań w ankiecie:
- Jak oceniasz relacje między uczniami?
- Jak oceniasz relację KLASY z nauczycielami?
- Jak oceniasz SWOJĄ relację z nauczycielami?
Obliczenia: Odpowiedzi w tych pytaniach są w skali od 1 do 10. Konwertujemy te dane do skali od 10 do 100 a następnie liczymy średnią ważoną z odpowiedzi na te pytania. Wagą dla poszczególnych pytań są odpowiedzi dodatkowe pytanie:
- W której klasie jesteś? Większą wagę dajemy uczniom z dłuższym stażem w szkole niż uczniom z klasy pierwszej
Jak obliczamy wskaźnik: Przyjemność z nauki
Czy można matematycznie pokazać wskaźnik definiujący na ile przyjemnie uczy się w danej szkole? Naszym zdaniem tak. Uwzględniamy tutaj odpowiedzi z ankiet wypełniane przez uczniów danej szkoły. Nikt nie zna szkoły lepiej niż młodzież z niej korzystająca – czyli uczniowie!
Do badań przyjemności z nauki używamy następujących pytań w ankiecie:
- Ile udaje ci się odpocząć podczas przerw?
- Jak dużo wymagają nauczyciele z przedmiotów maturalnych oraz rozszerzeń?
- Jak dobrze przygotowani są nauczyciele do zajęć? (kserówki, materiały, plan na lekcje, itp.)
- W jaki sposób prowadzone są lekcje?
-
Ile dziennie czasu poświęcasz na naukę po lekcjach?
Obliczenia: Odpowiedzi w tych pytaniach są w skali od 1 do 10. Konwertujemy te dane do skali od 10 do 100 a następnie liczymy średnią ważoną z odpowiedzi na te pytania. Wagą dla poszczególnych pytań są odpowiedzi dodatkowe pytanie:
- W której klasie jesteś? Większą wagę dajemy uczniom z dłuższym stażem w szkole niż uczniom z klasy pierwszej
Jak obliczamy Dopasowanie w rankingu
Do obliczeń używamy następujących danych:
- ATM – Atmosfera w danej szkole (wskaźnik wyliczony dla danej szkoły na podstawie ankiet)
- PNA – przyjemność z nauki w danej szkole(wskaźnik wyliczony dla danej szkoły na podstawie ankiet)
- MAT – wyniki matur (wskaźnik wyliczony dla danej szkoły na podstawie ankiet)
- W_atm – Ważność atmosfery ustawiona przez ucznia (czyli waga cechy: Atmosfera)
- W_pna – Ważność przyjemności z nauki ustawiona przez ucznia (czyli waga cechy: Przyjemność z nauki)
- W_mat – Ważność wyników z matur ustawiona przez ucznia (czyli waga cechy: Matura)
- PKT – liczba punktów wymaganych dla danej szkoły
- U_pkt liczba punktów którą uczeń zakłada otrzymać
Przygotowanie rankingu:
- krok 1: do rankingu brane są szkoły, w których liczba punktów wymaganych jest niższa niż punkty podane przez użytkownika powiększone o 5. Czyli szkoły gdzie U_pkt+5 > PKT
- krok 2: dla każdej szkoły obliczamy punktację poprzez wzór na średnią ważoną
- krok 3: przeliczamy wyniki na skalę od 0 – 100%, gdzie 100% dopasowania otrzymuje szkoła z najlepszym wynikiem
Matematycznie zapisujemy to tak:
Gdzie:
- oraz potęga x ma określoną wartość (nie udostępniamy jej publicznie jako know-how wyników naszych badań i testów, jest to wartość > 1)
Dlaczego w dopasowaniu używamy średniej ważonej, w której wagi są dodatkowo modyfikowane funkcją wykładniczą?
Ponieważ w ten sposób jeszcze lepiej odzwierciedlamy wpływ wag i różnice w wagach do realnych danych. Wyjaśniamy to w kilku punktach:
- Waga ustawiona na poziomie 70-100 oznaczają że dla ucznia taka cecha jest bardzo ważna, podczas gdy waga na poziomie 10-40 jest w mało istotna
- Przy wagach przykładowo M100-A90-P80 bez funkcji wykładniczej często ważniejsza cecha (tutaj Matura) miałaby mniejszą szansę aby przebić zbliżone przecież wartościami cechy Atmosfera i przyjemność z nauki. Jeżeli np. matura jest na 80% a przyjemność z nauki na 90% to przy niewielkich różnicach w poszczególnych szkołach końcowy wynik byłby niereprezentatywny – siła ważniejszej cechy nie zawsze byłąby istotna na tyle aby przebić mniej ważne ale też o wysokim poziomie dwie pozostałe cechy. Funkcja wykładnicza daje zdecydowanie bardziej intuicyjne wyniki
- Ciekawostką dla wielu może być to że w przypadku wag prostych (nie wykładniczych) to że lista (kolejność dopasowań) szkół dla wag np: M80-A90-P60 oraz o 20 mniejszych czyli M60-A70-P40 byłaby identyczna. Natomiast przy wagach 'wykładniczych’ już tak nie będzie. Co odzwierciedla intuicyjnie rzeczywistość – jeżeli dla kogoś kilka cech jest bardzo ważnych (poziomy 80+) ale te poziomy są różne to zdecydowanie silniej oczekuje aby cecha najwyżej oceniana była brana pod uwagę bardziej. W przypadku gdy te same cechy są na znacznie niższych poziomach to różnice liczbowe między tymi poziomami są już mniej istotne, skoro żadna z cech nie jest ustawiona jako bardzo istotna. Wtedy kolejność wyników będzie nieznaczni inna.
Rozumiemy że powyższy komentarz może być skomplikowany – kierujemy go bardziej do pasjonatów matematyki, natomiast to co każdy może zapamiętać w skrócie:
nasz model obliczeń dopasowania uwzględnia nie tylko zagadnienia matematyczne, ale też analizę wyników i dopasowania rankingów do rzeczywistych oczekiwań odbiorców starając się jak najlepiej dopasować rzeczywistość
Warto też tutaj zwrócić uwagę że system nie działa w taki sposób że zaznaczając wagę 100% dla matury to szkoła z najlepszymi wynikami z matur będzie na pierwszym miejscu. Liczą się dodatkowe cechy, i jeżeli te dodatkowe cechy (przemnożone przez wagę wykładniczo) będą nieco słabszej jakości niż w innych szkołach to szkołą nie będzie przy takim ustawieniu 'suwaków’ na pierwszym miejscu.
Dodatkowe wskaźniki na stronie z informacjami o szkole
Jak obliczamy wskaźnik: Nowoczesność prowadzenia zajęć
Wykorzystujemy tu średnią z odpowiedzi na pytanie w ankietach:
- Jak dobrze przygotowani są nauczyciele do zajęć? (kserówki, materiały, plan na lekcje, itp.)
Jak obliczamy wskaźnik: Na ile uczniowie polecają szkołę
Wykorzystujemy tu średnią z odpowiedzi na pytanie w ankietach:
- Jak bardzo polecił(a)byś swoją szkołę innej osobie?
Jak obliczamy wskaźnik: Jak bardzo uczniowie odpoczywają na przerwach
Wykorzystujemy tu średnią z odpowiedzi na pytanie w ankietach:
- Ile udaje ci się odpocząć podczas przerw?
Co oznacza : Ranking szkół przyjaznych LGBT
Wykorzystujemy tu dane z portalu Ranking Szkół przyjaznych LGBT. Portal ten ocenia szkoły także w oparciu o szczegółowe ankiety uczniów (ankieta ma ponad 20 pytań), tworząc rankingi dla poszczególnych miast oraz przyznając szkołom statusy takie jak: szkoła nieprzyjazna, szkoła umiarkowanie przyjazna, szkoła przyjazna, szkoła przyjazna i zaangażowana.